علائم خرابی سنسور اکسیژن
در این مقاله قرار هست اطلاعاتی از علائم خرابی سنسور اکسیژن را از فروشگاه لوازم یدکی کارگت به شما معرفی کنیم تا قبل از خرابی سنسور اکسیژن به صورت کامل متوجه معیوب بودن سنسور خودروی خود شوید.
سنسور اکسیژن
علائم خرابی سنسور اکسیژن به موارد بسیاری وابسته است.در واقع استفاده و خرید سنسور اکسیژن از مهمترین قطعات در موتورهای احتراق داخلی برای داشتن کارکرد ایده آل و کنترل درصد ترکیب سوخت و هوای موتور به صورت صحیح میباشد. سنسور اکسیژن یک قطعهی الکترونیکی مهم در خودرو است که مستقیما با ecu خودرو در ارتباط است. سنسور اکسیژن مقدار درصد ترکیب سوخت و هوا را اندازهگیری کرده و به ازای این اندازهگیری به ecu ولتاژ الکتریکی میفرستد و ecu نسبت به ولتاژ دریافتی از سنسور اکسیژن مقدار هوا و سوخت را تنظیم میکند و سبب بوجود آمدن کارکرد ایده آل از خودرو می گردد.
نحوهی عملکرد سنسور اکسیژن
قطعهی سنسور اکسیژن در مسیر گازهای خروجی خودرو بسته میشود. مسیر گازهای خروجی میتواند قبل یا بعد از کاتالیست (بالا یا پایین منیفلد) باشد. در بعضی از خودروها که دارای دو سنسور هستند قبل و بعد کاتالیست استفاده میشود.
سنسور اکسیژن زمانی که در مسیر گازهای خروجی قرار میگیرد میزان اکسیژن موجود در گاز را اندازهگیری کرده و به میزان اندازهگیری شده به ecu ولتاژ ارسال میکند. مقدار ولتاژ ارسالی به ecu کمتر از یک ولت است این عدد بین 0.1 تا 0.9 می باشد(0.1 کمترین حالت غلظت و 0.9 بیشترین حالت غلظت). ecu با ولتاژ دریافتی از سنسور اکسیژن وضعیت احتراق موتور را تحلیل میکند و با توجه به وضعیت آب و هوا،دمای موتور و نحوهی مقدار مصرف سوخت، بهترین حالت ترکیب سوخت و هوا را تنظیم کرده و خودرو را در حالت بالانس نگه میدارد و سبب جلوگیری از اتفاقاتی مانند کپ کردن و افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود.
اجزای تشکیل دهندهی سنسور اکسیژن و عملکرد آنها
سنسور اکسیژن از قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاست که قسمت اول آن سوکت میباشد. سوکت مشخصا تعیین کنندهی این موضوع است که سنسور اکسیژن مناسب چه نوع خودرویی است، شکل و طراحی سوکت و حتی رنگ آن برای خودروهای مختلف متفاوت است.
قسمت بعدی سنسور اکسیژن سیم میباشد که از یک طرف به سوکت و از طرف دیگر به قسمتی فلزی (مهمترین قسمت سنسور) وصل است. طول سیم مشخص کنندهی این موضوع است که سنسور اکسیژن برای چه نوع خودرویی قابل استفاده می باشد.مثلا سنسور سوکت سبز سیم کوتاه و…
مهمترین قسمت سنسور اکسیژن خود سنسور میباشد و از دو بخش تشکیل شده است. قسمت داخلی از جنس سرامیک، دارای سری پلاتینیوم بوده قابل رویت نیست. قسمت بیرونی پوشش فلزی بوده و از قسمت سرامیکی و پلاتینیوم محافظت میکند. بخش فلزی سنسور اکسیژن انتقالدهنده گاز دریافتی از منیفولد به بخش سرامیکی میباشد. سپس بخش سرامیکی مقدار اکسیژن موجود در گاز را اندازهگیری کرده و به ازای اختلاف اکسیژن موجود در گاز و هوا ولتاژ کمتر از یک ولت (بین 0.1 تا 0.9) تولید میشود و ولتاژ به ECU ارسال میگردد. ECU با توجه به مقدار ولتاژ دریافتی درصد ترکیب سوخت و هوای مناسب خودرو (با توجه به آب و هوا، دما و…) را تشخیص میدهد تا بتواند بهترین کارایی را از خودرو بگیرد و کمترین مصرف سوخت را به همراه داشته باشد که در نتیجه آلایندگی هوا کاهش یابد.
علائم خرابی سنسور اکسیژن
خرید سنسور اکسیژن یک قطعهی مصرفی در خودرو به حساب میآید و طول عمر محدودی دارد. بصورت استاندارد حدود 150000 کیلومتر عمر مفید سنسور اکسیژن اعلام شده است این قطعه معمولا تا زمان خرابی سنسور اکسیژن بصورت کامل استفاده میشود. از جمله علائم نشاندهنده خرابی این قطعه به شرح ذیل میباشد:
1-روشن شدن چراغ چک خودرو
روشن شدن چراغ چک ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از این دلایل ممکن است علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 405، خرابی سنسور اکسیژن 206 و سایر خودروها باشد و در صورت روشن شدن چراغ چک حتما از سالم بودن یا معیوب بودن سنسور اکسیژن خود مطمئن شوید.
2-افزایش مصرف سوخت نسبت به مسافت
اصلیترین علائم خرابی سنسور اکسیژن 206 تیپ 2، خرابی سنسور اکسیژن پراید 131 و دیگر خودروها افزایش مصرف سوخت بوده که با یک مقایسهی ساده به نسبت سوخت مصرفی خودرو متوجه این موضوع میشوید. مثلا تا قبل خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو صدی هفت بوده (هر صدکیلومتر هفت لیتر) بعد از خرابی سنسور اکسیژن صدی نه و صدی ده و… میشود.
3- خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز خودرو
یکی دیگر از علائم خرابی سنسور اکسیژن بالا تیبا، خرابی سنسور اکسیژن سمند ef7 و دیگر خودروها استشمام بوی نامطبوع شبیه به بوی تخم مرغ گندیده است که معمولا همراه با دود سیاه از اگزوز خارج می شود در صورت احساس این بو که نشان دهندهی وجود سوخت اضافی در درون موتور است حتما سنسور اکسیژن را چک کنید.
سه عامل گفته شده مهمترین عوامل خرابی سنسور اکسیژن میباشند. در ادامه چند مورد دیگر که ممکن است نشاندهندهی معیوب بودن سنسور اکسیژن باشند را به اختصار توضیح میدهیم.
4- خروج دود سیاه از اگزوز
در صورت مشاهده این عامل، مقدار سوخت و هوا در حالت صحیح مخلوط نمی گردد و سنسور اکسیژن میزان ترکیب هوای ورودی و سوخت را کنترل نمی کند به همین دلیل دود سیاه از اگزوز خارج می شود.
5- کاهش عملکرد درست موتور خودرو
زمانی که سنسور اکسیژن نتواند سوخت و هوا را به درستی مخلوط نماید عملکرد موتور نیز تضعیف می شود.
6- افت فشار و توانایی خودرو در سربالایی
در صورت عدم کارکرد درست سنسور اکسیژن،خودرو در سربالایی ها قدرت و توانایی قبلی را دارا نمی باشد.
7- گرمای بیش از حد موتور
8- خراب شدن ناگهانی مبدل کاتالیزور
9- ریپ زدن خودرو
10- جوش آوردن موتور
علت خرابی سنسور اکسیژن
عوامل زیر از اصلیترین دلایل خرابی سنسور اکسیژن پژو پارس و سایر خودروها میباشد:
- ضربه دیدن قسمت فلزی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن کالای بسیار حساسی است و از هر گونه ضربه خوردن به آن باید جلوگیری شود
- درست عمل نکردن شمع خودرو
- کیفیت پایین سوخت مورد استفادهی ماشین
زمان تعویض سنسور اکسیژن
به صورت استاندارد آلایندگی هر 2 الی 3 سال کارکرد قطعه، سنسور اکسیژن (سیم اکسیژن) نیاز به تعویض دارد حتی اگر چراغ چک خودرو روشن نشود. علاوه بر این، به کیفیت قطعه سنسور اکسیژن هم مربوط میشود. برخی از سنسورها نهایتا 1 سال کاربرد دارند.
نحوه شستشوی سنسور اکسیژن
بصورت کلی شستشوی سنسور اکسیژن کار درستی نیست اما در صورت نیاز بهترین راه، شستن با بنزین است. به این صورت که گوشه دستمال به بنزین آغشته شده و سری سنسور تمیز شود.
محل نصب سنسور اکسیژن در انواع خودروها کجاست؟
در همهی خودروها مانند روآ، آردی، پیکان، پراید، سمند، تیبا، پژو پارس، 206 و هر خودروی دیگر سنسور اکسیژن معمولا داخل منیفولد در قسمت اگزوز بالا و پایین نصب میشود و با توجه به طراحی هر خودرو قسمت سیم و سوکت سنسورها با همدیگر متفاوت میباشد.
جمعبندی
عمر مفید این کالا در صورت صحیح کار کردن خودرو حداقل 2 الی 3 سال است. در صورتی که نواسانات برقی، حرارت بالای منیفولد و یا آب خوردن در کارواش علائم خرابی سنسور اکسیژن را به همراه داشته باشد، شامل گارانتی نمیشود. در غیر این صورت از زمانی که از فروشگاه لوازم یدکی کارگت خریداری میشود به مدت 6 ماه گارانتی خواهد داشت. جهت اطلاع از جدیدترین قیمت سنسور اکسیژن کلیه خودروها میتوانید به صفحه فروشگاه مراجعه کرده و یا با شماره پشتیبانی 09122752896 تماس حاصل فرمایید.
فروشگاه لوازم یدکی کارگت عاملیت مجاز فروش سنسور اکسیژن با برند NTK ژاپن، DENSO ژاپن و BOSCH آلمان میباشد و کلیه کالاها با شناسه کالا و کدرهگیری به مشتریان عرضه میگردد.
سوالات متداول
- آیا میتوان با سنسور اکسیژن معیوب به رانندگی با خودرو ادامه داد؟
خرابی سیم اکسیژن در چند مرحله اتفاق میفتد. اگر فقط چراغ چک روشن شود و در حرکت خودرو هیچ تغییری ایجاد نشود به این معنی است که خرابی سنسور اکسیژن فقط آلایندگی محیط را بیشتر کرده، لذا مصرف سوخت بیشتر میشود. اما اگر خرابی سنسور اکسیژن باعث ریپ زدن موتور شود ادامه رانندگی برای سلامتی خودرو مفید نیست و میبایست تعویض گردد.
- چگونه میتوان طول عمر سنسور اکسیژن خودرو را افزایش داد؟
1.تنظیم به موقع موتور خودرو 2.زدن هرسه باک یکبار بنزین سوپر 3.سالم بودن شمع و وایر شمعها
- در خودرو چند تا سنسور اکسیژن وجود دارد؟
اصولا در هر خودرویی 2 عدد سیم اکسیژن وجود دارد اما برخی از خودروهای قدیمی 1 عدد دارند.
- آیا خرابی سیم اکسیژن قابل تعمیر است؟
این قطعه غیرقابل تعمیر است و صرفا باید تعویض گردد.
- سیم اکسیژن چه مدلهایی دارد؟
با توجه به سیستم خودرو سه مدل مصرفی رایج در ایران ساژم، زیمنس و بوش میباشد.
مطالب مرتبط: